Breng geschiedenis tot leven

Een creatieve aanpak om geschiedenis en andere vakken tot leven te brengen met behulp van AI-gegenereerde beelden.

Door: Stephan Thijssen
Generatieve AI
Wat kan ik ermee?

Breng geschiedenis tot leven! (of andere vakken)

In het onderwijs kan het een uitdaging zijn om historische gebeurtenissen levendig en memorabel te maken voor leerlingen. Er is behoefte aan interactieve werkvormen die de verbeelding prikkelen en het leerproces versterken. Met behulp van moderne AI-tools (Flux, Kling en mmaudio) via www.eggnog.ai kan een docent historische momenten visueel tot leven brengen.

De aanpak is gebaseerd op het genereren van vijf afbeeldingen die als hints dienen voor een specifiek jaartal, personage of gebeurtenis. Leerlingen worden uitgedaagd om op basis van deze visuele aanwijzingen te raden waar het om gaat. Deze werkvorm is veelzijdig inzetbaar: als lesstart, voor herhaling of om enthousiasme voor het vak aan te wakkeren. Voor wie geen toegang heeft tot betaalde tools, zijn er gratis alternatieven zoals Co-pilot beschikbaar, waarmee bijvoorbeeld een theaterzaal met een president en een schimmige figuur gegenereerd kan worden.

Deze methode blijkt effectief in het creëren van blijvende herinneringen bij leerlingen. Zo kan een gegenereerde afbeelding van de aanslag op Abraham Lincoln een veel sterkere indruk achterlaten dan traditionele lesmethoden. Experimenteren met deze tools is essentieel - de eerste pogingen zijn misschien nog niet perfect, maar ze vormen een basis voor verdere verbetering en aanpassing aan de specifieke onderwijsbehoeften.

Benieuwd of de leerling dan nog de les herinnert over de aanslag op Abraham Lincoln.

En natuurlijk, experimenteer! Dit waren mijn eerste 5 afbeeldingen... iets té... (Je ziet ze bovenaan dit artikel)