Een innovatieve manier om leerlingen te enthousiasmeren

Hoe maak je middelbare scholieren enthousiast voor de opleiding Voeding en Techniek/Kwaliteit bij Yuverta MBO Den Bosch? Met deze vraag in gedachten is een digitale escaperoom ontwikkeld in Thinglink. Het doel is om leerlingen op een interactieve en speelse manier kennis te laten maken met de opleiding en de bijbehorende vakgebieden.

Door: Caro van Kaathoven
Gamification
Wat kan ik ermee?Wat levert het op?

Ontwikkeling en werkwijze

De escaperoom is opgebouwd met behulp van de interactieve tool Thinglink. Hierbij is gebruikgemaakt van AI om afbeeldingen, uitdagende opdrachten en een verhaallijn te genereren. Door AI in te zetten, konden we een scenario’s creëren die aansluit bij de opleiding voeding en techniek/kwaliteit die spelers uitdagen om samen te werken en problemen op te lossen en zo op een unieke manier kennis te maken met de opleiding.

Succesverhalen en toekomstplannen

De eerste reacties op de digitale escaperoom zijn zeer positief. Scholieren ervaren het als een leuke en leerzame manier om inzicht te krijgen in de opleiding en de mogelijke beroepen. Door de gamification-elementen blijven studenten langer betrokken. In de toekomst willen we meer escaperooms ontwikkelen om ook in te zetten tijdens de lessen op school.

Link naar de escaperoom:

De escaperoom

Wil je de escaperoom zelf spelen, maar lukt het niet om te ontsnappen. Hieronder zie je de oplossingen:

Yuverta - 26 - 3787924 - lekker - 196