De combinatie van robotica met het leren van rekenen op schaal biedt een innovatieve en praktische benadering van dit concept. Het gebruik van tools zoals de Ozobot en LEGO-tegels maakt abstracte wiskundige ideeën tastbaar en een klein schattig robotje maakt een wiskundige uitdaging visueel. Leerlingen kunnen zelf aan de slag met het bouwen van modellen en het programmeren van de robot, waardoor ze niet alleen de theorie begrijpen, maar ook zien hoe schaalberekeningen in de praktijk werken.
Bovendien biedt het gebruik van LEGO-tegels en bouwplaten een hands-on benadering waarbij leerlingen zelf routes kunnen bouwen en afstanden kunnen meten volgens verschillende schalen. Wat als 2 noppen op een bouwplaat gelijk is aan 3 kilometer? Hoe leg je dan een route? En als de 2 noppen gelijk is aan 5 kilometer? Wat verandert er dan aan de route? Hoeveel tegels heb je dan nodig?
Door bijvoorbeeld de afstand tussen steden te berekenen en deze om te zetten in schaalmodellen op een LEGO-bouwplaat, leren de leerlingen de praktische toepassingen van schaalberekeningen. Het idee om zelf afstanden en routes te bedenken en uit te werken maakt het leren niet alleen educatief, maar ook leuk en relevant voor de echte wereld..
De Ozobot reageert op kleurcodes met groene, blauwe en rode blokjes en rijdt over een zwarte streep. Als je bouwplaat maar 32x32 noppen heeft en je route is 50 kilometer totaal. Met welke kleurcodes kan je dan de Ozobot de volledige afstand op schaal laten rijden op je bouwplaat als 2 noppen 500 meter is? En welke kleurcode heb je nodig voor dezelfde route terug?
Robotica en LEGO kunnen helpen bij het leren van rekenen op schaal. omdat het abstracte tastbaar wordt en het een actieve leervorm is die het probleemoplossend vermogen stimuleert. Samenvattend, robotica maakt het leren van reken op schaal dynamischer, creatiever en visueler.