Inleiding
Een stagiaire bij PIT heeft een innovatieve online rekengame ontwikkeld in samenwerking met stakeholder Yonder ISK. De behoefte aan deze game ontstond vanuit de wens om rekenlessen interactiever en aantrekkelijker te maken voor leerlingen. Door een spelelement toe te voegen aan het leerproces, wordt het rekenen niet alleen leuker, maar ook praktischer toepasbaar.
Ontwikkeling en werkwijze
Voor de ontwikkeling van de game werd een iteratieve aanpak gehanteerd. De stagiaire werkte nauw samen met docenten en leerlingen om te bepalen welke spelelementen het meest effectief zouden zijn. De game werd stapsgewijs opgebouwd, getest en verbeterd op basis van feedback. Dit resulteerde in een intuïtieve en uitdagende game waarin de speler de rol van kassamedewerker op zich neemt.
Vervolgstappen en succesverhalen
De eerste reacties van leerlingen en docenten zijn zeer positief. De game maakt het rekenen niet alleen leuker, maar ook realistischer, waardoor de motivatie en betrokkenheid van leerlingen toeneemt. In de toekomst kan gekeken worden naar mogelijke uitbreidingen, zoals bijvoorbeeld extra scenario’s, leaderboards en de mogelijke focus op samenwerken, om de leerervaring nog verder te optimaliseren.

Link naar het spel: https://xavieplayz.github.io/Portfolio/Games/MalagaJam/Rekenspel.html