Robots als Docent Assistent in de Klas

Robots voor de klas, fictie of realiteit?

Door: Guus Vanhautem
Robotica
Hoe werkt het?

Het idee om robots in te zetten als docent assistent in de klas is ontstaan uit de groeiende interesse in interactieve technologieën binnen het onderwijs. Het doel van dit onderzoek was om te verkennen of robots een meerwaarde kunnen bieden tijdens rekenlessen, door de betrokkenheid en motivatie van studenten te vergroten. Deze behoefte kwam voort uit eerdere ervaringen met robots in de zorg, waar ze al succesvol werden ingezet.

Het onderzoek werd uitgevoerd door een samenwerking tussen Yonder (ROC Tilburg), Practoraat Interactieve Technologie en de Universiteit van Tilburg. Tijdens een rekenquiz werden twee robots en twee laptops gebruikt. Studenten gaven antwoorden door de juiste meerkeuze QR-code door de robot te laten scannen, waarna de robot aangaf of het antwoord juist was. De technische kant van het project werd verzorgd door een student Cognitive Science and Artificial Intelligence, die de quiz en QR-code scanner programmeerde in Python.

Hoewel de studenten de ervaring met de robot leuk vonden, waren ze kritisch over het gebrek aan feedback en interactie. Dit benadrukt de noodzaak om robots verder te ontwikkelen zodat ze beter kunnen inspelen op de behoeften van de doelgroep. Toekomstige stappen omvatten het gebruik van eenvoudigere programmeerplatformen, zodat ook MBO-studenten de robots kunnen programmeren. Het onderzoek toont aan dat er potentie is voor robots in het onderwijs, mits ze goed worden geïntegreerd en aangepast aan de lesinhoud en doelgroep. Verdere onderzoeken zullen zich richten op nieuwe onderwijsvormen en verschillende doelgroepen om de effectiviteit van robots in de klas te vergroten.

Artikel Tilburg University:

Perucho, A. B., & Alimardani, M. (2023). Social Robots in Secondary Education: Can Robots Assist Young Adult Learners with Math Learning? In HRI 2023 - Companion of the ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction (pp. 355-359). (ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction). IEEE Computer Society. https://doi.org/10.1145/3568294.3580105