Als docent logistiek en onderdeel van de kopgroep interactieve technologie ben ik op zoek gegaan naar de mogelijkheden van serious gaming en VR/AR/XR in het onderwijs. Deze zoektocht leidde tot de ontdekking van een simulator van Midpoint, die het gebruik van een elektrische pallettruck in een magazijn en een vrachtwageninspectie simuleert. Het doel van deze simulator is om studenten op een interactieve en realistische manier kennis te laten maken met logistieke processen. De behoefte aan dergelijke innovatieve leermiddelen is groot, gezien de toenemende complexiteit en technologische vooruitgang in de logistieke sector.
Een belangrijke speler in dit veld is Midpoint. Ik heb contact gelegd met Twan van Lankveld, programmamanager Logistiek, die mij toelichting gaf op het gebruik van deze simulator. Deze wordt momenteel ingezet tijdens open dagen bij zowel mbo- als hbo-instellingen. Zelf heb ik de simulator enkele keren geleend en ermee geëxperimenteerd. Hoewel ik de tool zeer geschikt vind voor promotiedoeleinden, ben ik persoonlijk niet de juiste persoon om deze verder te ontwikkelen, omdat ik misselijk word bij het gebruik van VR. Desondanks ben ik van mening dat deze tool een vaste plek verdient in het onderwijs.
Door dit experiment heb ik besloten om mij niet verder te verdiepen in de wereld van VR/AR/XR, maar mij meer te richten op de toepassing van AI in het (logistieke) onderwijs. AI biedt tal van mogelijkheden om logistieke processen te optimaliseren en studenten voor te bereiden op de toekomst. Mijn ervaring met de simulator van Midpoint heeft mij waardevolle inzichten gegeven en bevestigd dat innovatieve technologieën een cruciale rol spelen in het moderniseren van het onderwijs.
Voor meer informatie:
https://midpointbrabant.nl/sectoren/logistiek/