Docenten zoeken steeds vaker naar manieren om lessen interactiever en aantrekkelijker te maken. Vanuit deze behoefte ontstond het idee om spellen te ontwikkelen in LessonUp. Het doel? Leerlingen motiveren en activeren door leerstof op een speelse manier aan te bieden. Door klassieke spelvormen te combineren met digitale tools kunnen docenten lesstof op een dynamische manier herhalen en verdiepen.
Ontwikkeling van de spellen
In LessonUp zijn twee interactieve spellen ontwikkeld: Triviant en Ganzenbord. Deze klassieke spellen zijn gekozen vanwege hun herkenbaarheid en eenvoud, waardoor studenten zich direct kunnen focussen op de inhoud. De aanpak was gericht op flexibiliteit voor de docent: de spellen zijn zo ontworpen dat de inhoud eenvoudig aangepast kan worden aan verschillende lesonderwerpen.
Bij Triviant beantwoorden leerlingen quizvragen om kleurenfiches te verzamelen, terwijl Ganzenbord vragen kan combineren met opdrachten. De docent kan de vragen en opdrachten volledig personaliseren, waardoor elk spel perfect aansluit bij de specifieke leerdoelen van de les.