Veiligheid in Virtual reality

Veilig werken in een winkelomgeving is cruciaal, maar hoe train je medewerkers en studenten effectief zonder echte risico’s? PIT heeft hierop een innovatieve oplossing bedacht: een VR-game die realistische gevaarsituaties nabootst. Door deze virtuele training ervaren studenten zelf de impact van onveilige handelingen en leren ze bewuster met veiligheid om te gaan. Het resultaat? Een interactieve en leerzame ervaring die hen alerter de winkel in laat gaan.

XR
Wat levert het op?

Innovatieve Oplossing voor een Veiligere Werkplek

Binnen de retailsector zijn veiligheid en arbo-richtlijnen van essentieel belang. Toch blijkt het in de praktijk vaak lastig om medewerkers goed voor te bereiden op potentieel gevaarlijke situaties. Om deze uitdaging aan te pakken, heeft PIT in samenwerking met Jumbo een innovatieve VR-game ontwikkeld die studenten en medewerkers in een realistische, virtuele omgeving laat ervaren hoe risicovolle situaties in een winkel of distributiecentrum kunnen ontstaan. Het doel? Bewustwording creëren en preventieve actie stimuleren zonder de risico’s van een echte gevaarlijke situatie.

Om deze VR-game te ontwikkelen, heeft PIT samengewerkt met experts van Jumbo op het gebied van arbo en veiligheid, onderwijskundigen en gameontwikkelaars. De aanpak richtte zich op het nabootsen van realistische scenario’s die in de praktijk moeilijk te simuleren zijn, zoals vallende objecten, gladde vloeren en veiligheid bij de nooduitgang. Door middel van interactieve opdrachten en real-time feedback leren gebruikers de gevolgen van hun keuzes en ontdekken ze welke handelingen bijdragen aan een veilige werkomgeving. De VR-game is ontworpen om intuïtief en toegankelijk te zijn, zodat zowel nieuwe als ervaren medewerkers ermee kunnen trainen.

Positieve Reacties van Studenten

De eerste gebruikerservaringen laten zien dat studenten enthousiast reageren op de VR-game. Ze geven aan dat de simulatie hen helpt om op een andere manier naar veiligheid in de winkel te kijken en risico’s sneller te herkennen. Door deze interactieve leerervaring gaan ze alerter de winkel in en zijn ze zich bewuster van hun eigen verantwoordelijkheid op de werkvloer.