Virtual reality om Nederlands te leren

Innovatieve VR-game verrijkt inburgeringsonderwijs bij Yonder

Door: Maartje Goosen
Gamification

Het leren van de Nederlandse taal tijdens inburgeringslessen vraagt om innovatieve en effectieve methoden. Traditionele leermiddelen alleen zijn niet altijd voldoende om de motivatie en het begrip van anderstalige cursisten te vergroten. Om deze reden heeft het Practoraat Interactieve Technologie van Yonder een VR-game ontwikkeld, specifiek gericht op het oefenen van Total Physical Response (TPR)-oefeningen.

Ontwikkeling en werkwijze

De VR-game plaatst cursisten in een virtuele omgeving waarin ze opdrachten uitvoeren op basis van auditieve en visuele aanwijzingen. Dit stimuleert taalverwerving door fysieke interactie, een kernprincipe van de TPR-methode. Tijdens de eerste testfase bleek dat sommige cursisten moeite hadden met ruimtelijke begrippen zoals 'hoek van de kamer'. Hierop is besloten de lesvoorbereiding aan te passen en meer aandacht te besteden aan relevante voorzetsels. Daarnaast werd de VR-omgeving naar het bord gestreamd, zodat de hele klas actief kon deelnemen en elkaar kon ondersteunen.

Succesverhalen en vervolgstappen

Op basis van observaties en feedback is het spel verder verbeterd. De opdrachten worden nu niet langer door de computer gegeven, maar door klasgenoten, waardoor samenwerking en betrokkenheid worden versterkt. Daarnaast zijn extra visuele hulpmiddelen toegevoegd, zoals de naam en het lidwoord van objecten in de game, om het taalaanbod te vergroten. De eerste reacties van cursisten zijn zeer positief, en de game wordt gezien als een speelse en effectieve leermethode. Het onderzoek zal worden voortgezet om de game verder te optimaliseren, met als doel een adaptief en inclusief leerinstrument te ontwikkelen dat de taalvaardigheid en toekomstkansen van anderstalige cursisten vergroot.

VR-game om Nederlands te leren